Hoppa till huvudinnehÄll
Hem

Huvudmeny

  • Hem
  • Aquairis
    • BiobĂ€dd
    • Cirkulation
    • Vattenmagasin
    • Aquairis Tank
  • Lösningar
    • Damm
    • Svackdike
    • Urban Naturmark
    • Urban VĂ„tmark
    • VĂ€xtbĂ€ddar
    • Lekotop
    • Uppsamling
  • Platser
  • TjĂ€nster
Meny för anvÀndarkonto
  • Logga in

Lagstiftningen

Det Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ lagstiftningen runt dagvattenhantering, i sjĂ€lva verket Ă€r det fler men de fyra vĂ€sentliga lagarna som reglerar dagvatten Ă€r, plan och bygglagen (PBL), lagen om allmĂ€nna vattentjĂ€nster (LAV), miljöbalken (MB) och anlĂ€ggningslagen (AL). 

Plan och bygglagen (PBL)

PBL reglerar planlÀggningen av mark, vatten och byggande. PBL ska efterstrÀva att vatten och markomrÄden anvÀnds för de syfte som omrÄdena Àr mest lÀmpade för, bÄde relaterat till lÀge (förhÄllande till sin omgivning), behov (bostÀder eller grundvatten och beskaffenhet), exempelvis geohydrologi eller ordnande av avlopp (Boverket 2021). Kommunernas planlÀggning skall med hÀnsyn till miljö- och klimataspekter, natur- och kulturvÀrden samt kommunala och regionala förhÄllanden frÀmja en ÀndamÄlsenlig struktur och lÄngsiktig hushÄllning av mark och vatten. För dagvatten pÄ kvartersmark Àr 3 kap § 3 och § 5 samt 4 kap § 12 relevanta, se nedan.

  • 3 kap § 3 - Kommunen ska i översiktsplanen redovisa grunddragen i frĂ„ga om den avsedda anvĂ€ndningen av mark- och vattenomrĂ„den för hela kommunen. Grunddragen ska framgĂ„ av en karta.
  • 3 kap § 5 - Av översiktsplanen ska Ă€ven följande framgĂ„ kommunens syn pĂ„ risken för skador pĂ„ den byggda miljön som kan följa av översvĂ€mning, ras, skred och erosion som Ă€r klimatrelaterade samt pĂ„ hur sĂ„dana risker kan minska eller upphöra
  • 4 kap § 12 - I en detaljplan fĂ„r kommunen bestĂ€mma skyddsĂ„tgĂ€rder för att motverka markförorening, olyckor, översvĂ€mning och erosion

Till följd av ÄtgÀrder i den nationella klimatanpassningsstrategin (Regeringen 2018) förÀndrades 3 kap § 5 i PBL för att fÄ tydliga riktlinjer kring hantering av framtida risker kring klimatet i planeringsprocessen, se ovan. Detta Àr ett steg i rÀtt riktning och kan bidra till ett större helhetsperspektiv nÀr det kommer till hÄllbar dagvattenhantering.

Genom planbestÀmmelser i 4 kap PBL kan följande regleras, som pÄverkar dagvattenhantering. Hur mark fÄr avsÀttas för visst ÀndamÄl. Var vissa nödvÀndiga va-anlÀggningar fÄr placeras (t.ex. anlÀggning för dagvattenhantering).

  • Föreskriva visst byggmaterial med syfte för gestaltning, klimateffektskydd.
  • Reglera markytans utformning, höjdlĂ€ge, vegetation.
  • Det tekniska utförandet av bebyggelsen med syfte klimateffektskydd 223.2

 

Lagen om allmÀnna vattentjÀnster (LAV)

Lagen (2006:412) om allmĂ€nna vattentjĂ€nster, LAV samlar tjĂ€nster inom vattenförsörjning och avlopp. LAV innefattar vattentjĂ€nster och hur de skall levereras via allmĂ€nna VA-anlĂ€ggningar dĂ€r det b.l.a. framgĂ„r att enbart kommunala anlĂ€ggningar kan enligt vattentjĂ€nstlagen vara allmĂ€nna VA-anlĂ€ggningar. LAV styr Ă€ven tillhandahĂ„llande av vatten för hushĂ„llning, avlopp, vattenhantering i större sammanhang med hĂ€nsyn till skyddet för mĂ€nniskans hĂ€lsa eller miljön. BestĂ€mmelser i LAV Ă€r grundade i att sĂ€kerstĂ€lla vattenförsörjning, avlopp och se till dagvattenhantering i ett större sammanhang d.v.s. kommunens ansvar för verksamhetsomrĂ„de för vatten och avlopp, bĂ„de pĂ„ allmĂ€n platsmark och kvartersmark, figur 10. 

Lagen stödjer Àven kommunens rÀtt att ta ut avgift för en fastlagd taxa för kostnader. VA avgiften fÄr inte enligt 30 § LAV överskrida de kostnader som Àr nödvÀndiga för att ordna och driva anlÀggningen. LAV ser endast till ansvaret för urbant dagvatten. De följande tre styckena beskriver: kommunens skyldighet att ordna vattentjÀnster, krav för ordnandet och driften av en allmÀn VA-anlÀggning samt fastighetsÀgarens skyldighet att betala avgift vid anvÀndande av VA-anlÀggning.


[------------Kvartersmark---------------] [---------------------------------AllmÀn platsmark--------------------------------]
[--------------------------------------------------VerksamhetsomrÄde----------------------------------------------------------]
 

Figur 10. Dagvatten ser inte nĂ„gra grĂ€nser, men marken och ansvaret för vattnet Ă€r uppdelad mellan privata och offentliga aktörer. VerksamhetsomrĂ„det avser det omrĂ„det som kommun har skyldighet att bidra med vattentjĂ€nster sĂ„som dagvattenhantering, avlopp och dricksvatten till. Inom detta omrĂ„de kan det alltsĂ„ finnas kvartermark och allmĂ€n platsmark. 

Kommunens skyldighet att ordna vattentjÀnster

Med stöd av 6 § i LAV ser kommunens VA-huvudman inom verksamhetsomrÄdet till sÀkerheten för miljö och mÀnniskors hÀlsa (se nedan). Ur ett dagvattenperspektiv tÀcker denna paragraf enbart avledning, men den talar inte om pÄ vilket sÀtt vatten skall avledas, vilket öppnar upp för möjlighet till fördröjning. 6 § Om det med hÀnsyn till skyddet för mÀnniskors hÀlsa eller miljön behöver ordnas vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse, skall kommunen

  1. bestÀmma det verksamhetsomrÄde inom vilket vattentjÀnsten eller vattentjÀnsterna behöver ordnas, och
  2. se till att behovet snarast, och sÄ lÀnge behovet finns kvar, tillgodoses i verksamhetsomrÄdet genom en allmÀn va- anlÀggning

Ansvaret för de allmÀnna vattentjÀnsterna inom verksamhetsomrÄdet ligger pÄ kommunen och VA-huvudmannen, enligt § 13 ger VA-huvudmannen möjlighet att sÀtta kravspecifikationer och markanviselser för alternativa metoder för att implementera hÄllbar dagvattenhantering Àven pÄ kvartersmark, dÄ det enligt denna paragraf inte mÄste avledas via brunnar och rör.13 § Huvudmannen skall för den allmÀnna va-anlÀggningen ordna

  1. ledningar och andra anordningar för vattenförsörjning till eller avlopp frÄn varje förbindelsepunkt,
  2. anordningar för bortledande av vatten som inte sker genom en förbindelsepunkt, och
  3. de anordningar som i övrigt behövs för att va-anlÀggningen skall kunna fylla sitt ÀndamÄl och tillgodose skÀliga ansprÄk pÄ sÀkerhet


Ordnandet och driften av en allmÀn va-anlÀggning

Genom information gĂ€llande jordmĂ„n, topografi samt andra platsspecifika intressen, kan dagvatten fördröjas i den utstrĂ€ckningen det Ă€r möjligt, istĂ€llet för att avledas via rör och brunnar (Svenskt Vatten 2011). Vatten bör anses som en resurs dĂ€r markförhĂ„llanden gör det möjligt att fĂ„ grundvattenpĂ„fyllning. Öppen dagvattenhantering i urban miljö bidrar med förstĂ€rkta estetiska, sociala (White et. al, 2010) och biologiska vĂ€rden som t.ex. rening beroende pĂ„ utformningen (Larm, 2000) som i sin tur bidrar till en mer resilient urban miljö dĂ„ vatten har blivit en begrĂ€nsad resurs i Sverige (Sparrenbom & Jeppsson, 2022). Vidare beskriver LAV 10 §, att sĂ„ lĂ€nge anlĂ€ggningens huvudsakliga Ă€ndamĂ„l Ă€r förenligt med lagens syfte, sĂ„ skall den ordnas och drivas sĂ„ att ocksĂ„ andra allmĂ€nna intressen som har behov av anlĂ€ggningen kan tillgodoses (t.ex. rekreation och biologisk mĂ„ngfald). Detta borde kunna vara förenligt med en öppen dagvattenhantering i form av en damm dĂ€r flera allmĂ€nna intressen blir tillgodosedda.


10 § En allmÀn va-anlÀggning skall ordnas och drivas sÄ att den uppfyller de krav som kan stÀllas med
hÀnsyn till skyddet för mÀnniskors hÀlsa och miljön och med hÀnsyn till intresset av en god hushÄllning med
naturresurser


Skyldighet att betala avgifter för allmÀnna vattentjÀnster

I vissa kommuner kan man som fastighetsÀgare fÄ reducerad eller helt slippa att betala taxa för den allmÀnna dagvattenanlÀggningen, detta förutsatt att fastighetsÀgare kan visa pÄ att allt dagvatten omhÀndertas inom den egna fastighetsgrÀnsen. Annars Àr det 24 § som gÀller.


24 § En fastighetsÀgare skall betala avgifter för en allmÀn va- anlÀggning, om fastigheten

  1. finns inom va-anlÀggningens verksamhetsomrÄde, och
  2. med hÀnsyn till skyddet för mÀnniskors hÀlsa eller miljön behöver en vattentjÀnst och behovet inte kan tillgodoses bÀttre pÄ annat sÀtt

     

Miljöbalken (MB)

Miljöbalken syftar till en hĂ„llbar utveckling, att nuvarande och framtida generationers miljö sĂ€kerstĂ€lls genom lagstiftning som ser till en god och hĂ€lsosam miljö. I 1 kap § 1 stĂ„r det att “En sĂ„dan utveckling bygger pĂ„ insikten att naturen har ett skyddsvĂ€rde och att mĂ€nniskans rĂ€tt att förĂ€ndra och bruka naturen Ă€r förenad med ett ansvar för att förvalta naturen vĂ€l.” Eftersom dagvatten enligt miljöbalken benĂ€mns enbart som avloppsvatten enligt 9 kap § 2, se nedan, leder detta till problem dĂ„ “utslĂ€pp”, eller vatten som avleds, eller öppen dagvattenhantering, inom detaljplanerat omrĂ„de, enligt miljöbalken klassas som en miljöfarlig verksamhet enlig kapitel 9 kap § 1, se nedan.
 

9 kap § 2 Dagvatten klassas som avloppsvatten tillsammans med

  1. spillvatten eller annan flytande orenlighet,
  2. vatten som anvÀnts för kylning
  3. vatten som som avleds för sÄdan avvattning av mark inom detaljplan som inte görs för en viss eller vissa fastigheters rÀkning, eller
  4. vatten som avleds för avvattning av begravningsplats.
     

9 kap §1 Med miljöfarlig verksamhet avses
1. utslÀpp av avloppsvatten, fasta Àmnen eller gas frÄn mark, byggnader eller anlÀggningar i mark, vattenomrÄden eller grundvatten.
2. anvÀndning av mark byggnader eller anlÀggningar pÄ ett sÀtt som kan medföra olÀgenhet för mÀnniskors hÀlsa eller miljö genom annat utslÀpp Àn som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenomrÄden eller grundvatten.


Att dagvatten klassificeras som avloppsvatten och miljöfarlig verksamhet komplicerar och begrÀnsar möjligheterna att anvÀnda dagvatten som en resurs. Det finns ocksÄ möjlighet att frÀmja fördröjning av dagvatten pÄ kvartersmark med hjÀlp av MB. Enligt denna paragraf skall man bedöma vad som anses vara en olÀgenhet för mÀnniskors hÀlsa med koppling till dagvatten. Detta kan enligt 9 kap § 3 vara;

  • Risk för brist pĂ„ dricksvatten
  • Risk för förorenat dricksvatten.
  • Risk för lukt.
  • ÖversvĂ€mning leder till mögelskadade hus.  

AnlÀggningslagen (1973:1149) (AL)

AnlÀggningslagen ligger som grund för tillÀmpning av gemensamhetsanlÀggningar dÀr olika fastighetsÀgare samverkar. Med tillÀmpning av AL kan en anlÀggning som gynnar tvÄ eller flera fastigheter, för deltagande över tid, inrÀttas av kommun via plan- och omrÄdesbestÀmmelser tillsammans med fastighetsÀgare och skapa gemensamma anlÀggningar.


1 § Enligt denna lag kan inrĂ€ttas anlĂ€ggning som Ă€r gemensam för flera fastigheter och som tillgodoser Ă€ndamĂ„l av stadigvarande betydelse för dem (gemensamhetsanlĂ€ggning). FrĂ„ga om gemensamhetsanlĂ€ggning prövas vid förrĂ€ttning AnlĂ€ggningen fĂ„r inte se till en individuell fastighetsĂ€gares behov och intresse, utan till allas behov som har rĂ€tt till den gemensamma anlĂ€ggningen. DĂ„ behovet av Ă„tgĂ€rder för att anpassa fastigheter till klimatförĂ€ndringar ökat, kan AL genom gemensamhetsanlĂ€ggningar sĂ€kerstĂ€lla hĂ„llbar  dagvattenhantering pĂ„ kvartersmark (Vesterlins 2020). För att möjliggöra, förenkla och öka tillĂ€mpningen av gemensamhetsanlĂ€ggningar för flera fastighetsĂ€gare, krĂ€vs mer information och kunskapsspridning. Viktigt med rĂ€tt kompetens pĂ„ rĂ€tt plats och personer med rĂ€tt kunskap, se 4 § nedan, för att anlĂ€ggningen skall fungera över tid, men ocksĂ„ ett helhetsperspektiv för hur det pĂ„verkar omrĂ„det. Detta kan i sin förlĂ€ngning öka fördröjning, minska framtida risker och samtidigt utveckla en resilient urban miljö (Vesterlins 2020).
 

4 § AnlÀggningsförrÀttning handlÀggs av lantmÀterimyndighet. Om det Àr lÀmpligt, fÄr lantmÀterimyndigheten förordna sÀrskild förrÀttningsman. Denne skall Àga den kunskap och erfarenhet som uppdraget krÀver och Àven i övrigt vara lÀmplig till detta. Vad som i denna lag föreskrivs om lantmÀterimyndighet gÀller i tillÀmpliga delar sÄdan sÀrskild förrÀttningsman.
 

Lag (1995:1405). Det finns ett antal villkor för att fÄ inrÀtta en gemensamhetsanlÀggning beskriva i anlÀggningslagen dÀr det framgÄr b.l.a. att:
5 § GemensamhetsanlÀggning fÄr ej inrÀttas för annan fastighet Àn sÄdan för vilken det Àr av vÀsentlig betydelse att ha del i anlÀggningen.
6 § GemensamhetsanlÀggning fÄr inrÀttas endast om fördelarna av ekonomisk eller annan art av anlÀggningen övervÀger de kostnader och olÀgenheter som anlÀggningen medför. GemensamhetsanlÀggning fÄr icke inrÀttas för byggnad eller annan anlÀggning som ej hör till fastighet, om ökad kostnad eller annan olÀgenhet av betydelse dÀrigenom kan komma att uppstÄ för annan deltagare i gemensamhetsanlÀggningen.
 

Detta medför en möjlighet att visa pÄ den mÀngd vatten som omhÀndertas antingen via fördröjning, infiltration eller pÄ annat sÀtt förvaltas som resurs som kan bidra till ekonomiska fördelar och ökade biologiska, estetiska, sociala vÀrden. Detta förutsatt att gemensamhetsanlÀggningen kan pÄvisas via en kalkyl vara samhÀllsekonomiskt försvarbar, att den svarar pÄ de kriterier av nytta som delÀgande fastigheter Àr eniga om, endast dÄ fÄr den anlÀggas (Vesterlins 2020). Som t.ex. i Södra Sverige dÀr det rÄder hög evapotranspiration under sommaren och lÄg grundvattenbildning, kan en gemensamhetsanlÀggning för skyfall eller nederbörd sÀkerstÀlla flera behov (Sparrenbom & Jeppsson, 2022).

  • 6 a § BestĂ€mmelserna i 5 och 6 §§ ska inte tillĂ€mpas om det i en detaljplan har meddelats bestĂ€mmelser om en gemensamhetsanlĂ€ggning och anlĂ€ggningsbeslut meddelas under detaljplanens genomförandetid. Lag (2010:1005).
  • 7 § GemensamhetsanlĂ€ggning fĂ„r ej inrĂ€ttas, om Ă€garna av de fastigheter som skall deltaga i anlĂ€ggningen och hyresgĂ€sterna i sĂ„dana fastigheter mera allmĂ€nt motsĂ€tter sig Ă„tgĂ€rden och har beaktansvĂ€rda skĂ€l för det.


Vid denna prövning skall frÀmst deras mening beaktas som har störst nytta av anlÀggningen. HyresgÀsterna företrÀds av den eller de organisationer av hyresgÀster som har avtal om förhandlingsordning för berörda fastigheter eller, om förhandlingsordning inte gÀller, riksorganisation av hyresgÀster eller förening, som Àr ansluten till sÄdan organisation och inom vars verksamhetsomrÄde fastigheterna Àr belÀgna (hyresgÀstorganisation).

 

Notera: OvanstÄende innehÄll Àr hÀmtat frÄn Soda2!

InnehÄll under utveckling
Utskrift

Referenser

Utmaningarna
Globala mÄlen
Agenda 2030
Styrning och Politik
Ansvar för dagvatten
Lagstiftningen
Skyfall och Dagvatten
LOD

Metoder

Naturbaserade lösningar
NaturvÀrdesinventering (NVI)
CLIMB MĂ€tverktyg
EkosystemtjÀnster
GYF Grönytefaktor
3-30-300
I-Tree
Permakultur

Grundtankar

Modeller och mönster
Vattensymbiosen
Evolutionen
Successionen
Planetary Garden
Platsen Àr unik

Sidfot

  • Kontakt
  • Om webbplatsen
  • Om Aquairis

(c) Kretsloppsbolaget Sverige AB