
Det Àr svÄrt att förstÄ lagstiftningen runt dagvattenhantering, i sjÀlva verket Àr det fler men de fyra vÀsentliga lagarna som reglerar dagvatten Àr, plan och bygglagen (PBL), lagen om allmÀnna vattentjÀnster (LAV), miljöbalken (MB) och anlÀggningslagen (AL).
Plan och bygglagen (PBL)
PBL reglerar planlÀggningen av mark, vatten och byggande. PBL ska efterstrÀva att vatten och markomrÄden anvÀnds för de syfte som omrÄdena Àr mest lÀmpade för, bÄde relaterat till lÀge (förhÄllande till sin omgivning), behov (bostÀder eller grundvatten och beskaffenhet), exempelvis geohydrologi eller ordnande av avlopp (Boverket 2021). Kommunernas planlÀggning skall med hÀnsyn till miljö- och klimataspekter, natur- och kulturvÀrden samt kommunala och regionala förhÄllanden frÀmja en ÀndamÄlsenlig struktur och lÄngsiktig hushÄllning av mark och vatten. För dagvatten pÄ kvartersmark Àr 3 kap § 3 och § 5 samt 4 kap § 12 relevanta, se nedan.
- 3 kap § 3 - Kommunen ska i översiktsplanen redovisa grunddragen i frÄga om den avsedda anvÀndningen av mark- och vattenomrÄden för hela kommunen. Grunddragen ska framgÄ av en karta.
- 3 kap § 5 - Av översiktsplanen ska Àven följande framgÄ kommunens syn pÄ risken för skador pÄ den byggda miljön som kan följa av översvÀmning, ras, skred och erosion som Àr klimatrelaterade samt pÄ hur sÄdana risker kan minska eller upphöra
- 4 kap § 12 - I en detaljplan fÄr kommunen bestÀmma skyddsÄtgÀrder för att motverka markförorening, olyckor, översvÀmning och erosion
Till följd av ÄtgÀrder i den nationella klimatanpassningsstrategin (Regeringen 2018) förÀndrades 3 kap § 5 i PBL för att fÄ tydliga riktlinjer kring hantering av framtida risker kring klimatet i planeringsprocessen, se ovan. Detta Àr ett steg i rÀtt riktning och kan bidra till ett större helhetsperspektiv nÀr det kommer till hÄllbar dagvattenhantering.
Genom planbestÀmmelser i 4 kap PBL kan följande regleras, som pÄverkar dagvattenhantering. Hur mark fÄr avsÀttas för visst ÀndamÄl. Var vissa nödvÀndiga va-anlÀggningar fÄr placeras (t.ex. anlÀggning för dagvattenhantering).
- Föreskriva visst byggmaterial med syfte för gestaltning, klimateffektskydd.
- Reglera markytans utformning, höjdlÀge, vegetation.
- Det tekniska utförandet av bebyggelsen med syfte klimateffektskydd 223.2
Lagen om allmÀnna vattentjÀnster (LAV)
Lagen (2006:412) om allmÀnna vattentjÀnster, LAV samlar tjÀnster inom vattenförsörjning och avlopp. LAV innefattar vattentjÀnster och hur de skall levereras via allmÀnna VA-anlÀggningar dÀr det b.l.a. framgÄr att enbart kommunala anlÀggningar kan enligt vattentjÀnstlagen vara allmÀnna VA-anlÀggningar. LAV styr Àven tillhandahÄllande av vatten för hushÄllning, avlopp, vattenhantering i större sammanhang med hÀnsyn till skyddet för mÀnniskans hÀlsa eller miljön. BestÀmmelser i LAV Àr grundade i att sÀkerstÀlla vattenförsörjning, avlopp och se till dagvattenhantering i ett större sammanhang d.v.s. kommunens ansvar för verksamhetsomrÄde för vatten och avlopp, bÄde pÄ allmÀn platsmark och kvartersmark, figur 10.
Lagen stödjer Àven kommunens rÀtt att ta ut avgift för en fastlagd taxa för kostnader. VA avgiften fÄr inte enligt 30 § LAV överskrida de kostnader som Àr nödvÀndiga för att ordna och driva anlÀggningen. LAV ser endast till ansvaret för urbant dagvatten. De följande tre styckena beskriver: kommunens skyldighet att ordna vattentjÀnster, krav för ordnandet och driften av en allmÀn VA-anlÀggning samt fastighetsÀgarens skyldighet att betala avgift vid anvÀndande av VA-anlÀggning.
[------------Kvartersmark---------------] [---------------------------------AllmÀn platsmark--------------------------------]
[--------------------------------------------------VerksamhetsomrÄde----------------------------------------------------------]
Figur 10. Dagvatten ser inte nÄgra grÀnser, men marken och ansvaret för vattnet Àr uppdelad mellan privata och offentliga aktörer. VerksamhetsomrÄdet avser det omrÄdet som kommun har skyldighet att bidra med vattentjÀnster sÄsom dagvattenhantering, avlopp och dricksvatten till. Inom detta omrÄde kan det alltsÄ finnas kvartermark och allmÀn platsmark.
Kommunens skyldighet att ordna vattentjÀnster
Med stöd av 6 § i LAV ser kommunens VA-huvudman inom verksamhetsomrÄdet till sÀkerheten för miljö och mÀnniskors hÀlsa (se nedan). Ur ett dagvattenperspektiv tÀcker denna paragraf enbart avledning, men den talar inte om pÄ vilket sÀtt vatten skall avledas, vilket öppnar upp för möjlighet till fördröjning. 6 § Om det med hÀnsyn till skyddet för mÀnniskors hÀlsa eller miljön behöver ordnas vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse, skall kommunen
- bestÀmma det verksamhetsomrÄde inom vilket vattentjÀnsten eller vattentjÀnsterna behöver ordnas, och
- se till att behovet snarast, och sÄ lÀnge behovet finns kvar, tillgodoses i verksamhetsomrÄdet genom en allmÀn va- anlÀggning
Ansvaret för de allmÀnna vattentjÀnsterna inom verksamhetsomrÄdet ligger pÄ kommunen och VA-huvudmannen, enligt § 13 ger VA-huvudmannen möjlighet att sÀtta kravspecifikationer och markanviselser för alternativa metoder för att implementera hÄllbar dagvattenhantering Àven pÄ kvartersmark, dÄ det enligt denna paragraf inte mÄste avledas via brunnar och rör.13 § Huvudmannen skall för den allmÀnna va-anlÀggningen ordna
- ledningar och andra anordningar för vattenförsörjning till eller avlopp frÄn varje förbindelsepunkt,
- anordningar för bortledande av vatten som inte sker genom en förbindelsepunkt, och
- de anordningar som i övrigt behövs för att va-anlÀggningen skall kunna fylla sitt ÀndamÄl och tillgodose skÀliga ansprÄk pÄ sÀkerhet
Ordnandet och driften av en allmÀn va-anlÀggning
Genom information gĂ€llande jordmĂ„n, topografi samt andra platsspecifika intressen, kan dagvatten fördröjas i den utstrĂ€ckningen det Ă€r möjligt, istĂ€llet för att avledas via rör och brunnar (Svenskt Vatten 2011). Vatten bör anses som en resurs dĂ€r markförhĂ„llanden gör det möjligt att fĂ„ grundvattenpĂ„fyllning. Ăppen dagvattenhantering i urban miljö bidrar med förstĂ€rkta estetiska, sociala (White et. al, 2010) och biologiska vĂ€rden som t.ex. rening beroende pĂ„ utformningen (Larm, 2000) som i sin tur bidrar till en mer resilient urban miljö dĂ„ vatten har blivit en begrĂ€nsad resurs i Sverige (Sparrenbom & Jeppsson, 2022). Vidare beskriver LAV 10 §, att sĂ„ lĂ€nge anlĂ€ggningens huvudsakliga Ă€ndamĂ„l Ă€r förenligt med lagens syfte, sĂ„ skall den ordnas och drivas sĂ„ att ocksĂ„ andra allmĂ€nna intressen som har behov av anlĂ€ggningen kan tillgodoses (t.ex. rekreation och biologisk mĂ„ngfald). Detta borde kunna vara förenligt med en öppen dagvattenhantering i form av en damm dĂ€r flera allmĂ€nna intressen blir tillgodosedda.
10 § En allmÀn va-anlÀggning skall ordnas och drivas sÄ att den uppfyller de krav som kan stÀllas med
hÀnsyn till skyddet för mÀnniskors hÀlsa och miljön och med hÀnsyn till intresset av en god hushÄllning med
naturresurser
Skyldighet att betala avgifter för allmÀnna vattentjÀnster
I vissa kommuner kan man som fastighetsÀgare fÄ reducerad eller helt slippa att betala taxa för den allmÀnna dagvattenanlÀggningen, detta förutsatt att fastighetsÀgare kan visa pÄ att allt dagvatten omhÀndertas inom den egna fastighetsgrÀnsen. Annars Àr det 24 § som gÀller.
24 § En fastighetsÀgare skall betala avgifter för en allmÀn va- anlÀggning, om fastigheten
- finns inom va-anlÀggningens verksamhetsomrÄde, och
- med hÀnsyn till skyddet för mÀnniskors hÀlsa eller miljön behöver en vattentjÀnst och behovet inte kan tillgodoses bÀttre pÄ annat sÀtt
Miljöbalken (MB)
Miljöbalken syftar till en hĂ„llbar utveckling, att nuvarande och framtida generationers miljö sĂ€kerstĂ€lls genom lagstiftning som ser till en god och hĂ€lsosam miljö. I 1 kap § 1 stĂ„r det att âEn sĂ„dan utveckling bygger pĂ„ insikten att naturen har ett skyddsvĂ€rde och att mĂ€nniskans rĂ€tt att förĂ€ndra och bruka naturen Ă€r förenad med ett ansvar för att förvalta naturen vĂ€l.â Eftersom dagvatten enligt miljöbalken benĂ€mns enbart som avloppsvatten enligt 9 kap § 2, se nedan, leder detta till problem dĂ„ âutslĂ€ppâ, eller vatten som avleds, eller öppen dagvattenhantering, inom detaljplanerat omrĂ„de, enligt miljöbalken klassas som en miljöfarlig verksamhet enlig kapitel 9 kap § 1, se nedan.
9 kap § 2 Dagvatten klassas som avloppsvatten tillsammans med
- spillvatten eller annan flytande orenlighet,
- vatten som anvÀnts för kylning
- vatten som som avleds för sÄdan avvattning av mark inom detaljplan som inte görs för en viss eller vissa fastigheters rÀkning, eller
- vatten som avleds för avvattning av begravningsplats.
9 kap §1 Med miljöfarlig verksamhet avses
1. utslÀpp av avloppsvatten, fasta Àmnen eller gas frÄn mark, byggnader eller anlÀggningar i mark, vattenomrÄden eller grundvatten.
2. anvÀndning av mark byggnader eller anlÀggningar pÄ ett sÀtt som kan medföra olÀgenhet för mÀnniskors hÀlsa eller miljö genom annat utslÀpp Àn som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenomrÄden eller grundvatten.
Att dagvatten klassificeras som avloppsvatten och miljöfarlig verksamhet komplicerar och begrÀnsar möjligheterna att anvÀnda dagvatten som en resurs. Det finns ocksÄ möjlighet att frÀmja fördröjning av dagvatten pÄ kvartersmark med hjÀlp av MB. Enligt denna paragraf skall man bedöma vad som anses vara en olÀgenhet för mÀnniskors hÀlsa med koppling till dagvatten. Detta kan enligt 9 kap § 3 vara;
- Risk för brist pÄ dricksvatten
- Risk för förorenat dricksvatten.
- Risk för lukt.
- ĂversvĂ€mning leder till mögelskadade hus.
AnlÀggningslagen (1973:1149) (AL)
AnlÀggningslagen ligger som grund för tillÀmpning av gemensamhetsanlÀggningar dÀr olika fastighetsÀgare samverkar. Med tillÀmpning av AL kan en anlÀggning som gynnar tvÄ eller flera fastigheter, för deltagande över tid, inrÀttas av kommun via plan- och omrÄdesbestÀmmelser tillsammans med fastighetsÀgare och skapa gemensamma anlÀggningar.
1 § Enligt denna lag kan inrÀttas anlÀggning som Àr gemensam för flera fastigheter och som tillgodoser ÀndamÄl av stadigvarande betydelse för dem (gemensamhetsanlÀggning). FrÄga om gemensamhetsanlÀggning prövas vid förrÀttning AnlÀggningen fÄr inte se till en individuell fastighetsÀgares behov och intresse, utan till allas behov som har rÀtt till den gemensamma anlÀggningen. DÄ behovet av ÄtgÀrder för att anpassa fastigheter till klimatförÀndringar ökat, kan AL genom gemensamhetsanlÀggningar sÀkerstÀlla hÄllbar dagvattenhantering pÄ kvartersmark (Vesterlins 2020). För att möjliggöra, förenkla och öka tillÀmpningen av gemensamhetsanlÀggningar för flera fastighetsÀgare, krÀvs mer information och kunskapsspridning. Viktigt med rÀtt kompetens pÄ rÀtt plats och personer med rÀtt kunskap, se 4 § nedan, för att anlÀggningen skall fungera över tid, men ocksÄ ett helhetsperspektiv för hur det pÄverkar omrÄdet. Detta kan i sin förlÀngning öka fördröjning, minska framtida risker och samtidigt utveckla en resilient urban miljö (Vesterlins 2020).
4 § AnlÀggningsförrÀttning handlÀggs av lantmÀterimyndighet. Om det Àr lÀmpligt, fÄr lantmÀterimyndigheten förordna sÀrskild förrÀttningsman. Denne skall Àga den kunskap och erfarenhet som uppdraget krÀver och Àven i övrigt vara lÀmplig till detta. Vad som i denna lag föreskrivs om lantmÀterimyndighet gÀller i tillÀmpliga delar sÄdan sÀrskild förrÀttningsman.
Lag (1995:1405). Det finns ett antal villkor för att fÄ inrÀtta en gemensamhetsanlÀggning beskriva i anlÀggningslagen dÀr det framgÄr b.l.a. att:
5 § GemensamhetsanlÀggning fÄr ej inrÀttas för annan fastighet Àn sÄdan för vilken det Àr av vÀsentlig betydelse att ha del i anlÀggningen.
6 § GemensamhetsanlÀggning fÄr inrÀttas endast om fördelarna av ekonomisk eller annan art av anlÀggningen övervÀger de kostnader och olÀgenheter som anlÀggningen medför. GemensamhetsanlÀggning fÄr icke inrÀttas för byggnad eller annan anlÀggning som ej hör till fastighet, om ökad kostnad eller annan olÀgenhet av betydelse dÀrigenom kan komma att uppstÄ för annan deltagare i gemensamhetsanlÀggningen.
Detta medför en möjlighet att visa pÄ den mÀngd vatten som omhÀndertas antingen via fördröjning, infiltration eller pÄ annat sÀtt förvaltas som resurs som kan bidra till ekonomiska fördelar och ökade biologiska, estetiska, sociala vÀrden. Detta förutsatt att gemensamhetsanlÀggningen kan pÄvisas via en kalkyl vara samhÀllsekonomiskt försvarbar, att den svarar pÄ de kriterier av nytta som delÀgande fastigheter Àr eniga om, endast dÄ fÄr den anlÀggas (Vesterlins 2020). Som t.ex. i Södra Sverige dÀr det rÄder hög evapotranspiration under sommaren och lÄg grundvattenbildning, kan en gemensamhetsanlÀggning för skyfall eller nederbörd sÀkerstÀlla flera behov (Sparrenbom & Jeppsson, 2022).
- 6 a § BestÀmmelserna i 5 och 6 §§ ska inte tillÀmpas om det i en detaljplan har meddelats bestÀmmelser om en gemensamhetsanlÀggning och anlÀggningsbeslut meddelas under detaljplanens genomförandetid. Lag (2010:1005).
- 7 § GemensamhetsanlÀggning fÄr ej inrÀttas, om Àgarna av de fastigheter som skall deltaga i anlÀggningen och hyresgÀsterna i sÄdana fastigheter mera allmÀnt motsÀtter sig ÄtgÀrden och har beaktansvÀrda skÀl för det.
Vid denna prövning skall frÀmst deras mening beaktas som har störst nytta av anlÀggningen. HyresgÀsterna företrÀds av den eller de organisationer av hyresgÀster som har avtal om förhandlingsordning för berörda fastigheter eller, om förhandlingsordning inte gÀller, riksorganisation av hyresgÀster eller förening, som Àr ansluten till sÄdan organisation och inom vars verksamhetsomrÄde fastigheterna Àr belÀgna (hyresgÀstorganisation).
Notera: OvanstÄende innehÄll Àr hÀmtat frÄn Soda2!
InnehÄll under utveckling